26 Nisan 2016 Salı

Bülbülün Kırk Şarkısı - İskender Pala

İskender Pala'nın kalemiyle ilk defa bu kitapla tanıştım. Genelde kitaplarının dilinin ağır olduğu gibi bir ön yargım vardı. Konu da Hz. Muhammed'in hayatı olunca bana bayağa ağır gelir diye düşünüyordum. Ama hiç korktuğum gibi olmadı. 

Kitabın en çok hoşuma giden yanı bir bülbülün ağzından yazılmasıydı, çok orjinal geldi o kısmı. 
Kendini tanrı yerine koyan Nemrut'un Hz. İbrahim'i kalabalığın önünde ateşle cezalandırma çabaları sırasında onu kurtarmak isteyen bülbülün Hz. İbrahim'le konuşmasıyla başlıyor kitap. Nemrut'un elinden Allah'ın mucizesiyle kurtulan Hz. İbrahim:

"Allah'ım, bu aşk avaresi bülbülün ruhunu ta kıyamete kadar zinde kıl! İlahi, bedeni her doğumda değişse de gönlüne nakşedeceğin aşk, dünya bağının en muhteşem gülü için tazelensin, tazelensin... Allah'ım bu şeyda bülbül güle vuslat bulduğunda, o vuslatı kıyamete kadar anlatmak üzere sesine neslim Davut gibi güzellik ve bereket ver. Ta ki gül için kırk şarkı söylemiş olsun... Amin!" şeklinde dua ediyor. Böylece bülbülün dünyanın en muhteşem gülü ile ilgili serüveni başlıyor ve Hz. Muhammed'in vefatına kadar sürüyor.

Çok etkilendiğim, kendimi kaptırıp o zamanlarda hissettiğim ve okurken hiç sıkılmadığım bir kitap oldu. İslamiyetin doğuşu, yayılışı sırasında çekilen çileleri bir kez daha daha ayrıntılı bir şekilde idrak etmiş oldum. O zaman zarfında Hz. Muhammed'in en yakınlarında olan, ona destek veren, düşman olan kim varsa çok daha yakından tanımış oldum. Peygamberimizin ilk eşi olan Hz. Hatice'yi anlatırkenki ifadeleri çok hoşuma gitti mesela, bir kadın ancak bu kadar güzel anlatılır:

"Itırcılar Çarşısı'na bakan evinin çatısında şarkılar söylerken kalbimi hayranlıkla ürperten saadet yüzlü kadın... Mekke'nin sırça vazosundaki narin çiçek... Kadınlıkta bir ufuk, kadın oluş üzere yaratılmış bir abide. Emsalsiz bir şefkatin, engin bir tatlılık ve yumuşaklığın, nadide bir kadın sezişi ve ruh zenginliğinin sembolü... İnceliğin ve zerafetin idrak mertebesi..."

"Bütün şarkılarım sana senadır ya Rasulallah / Ne ki vardır ya senden ya sanadır ya Rasulallah " çünki "Seni her kim severse ben rakibim ya Rasulallah!" diyerek özetliyor en sonunda bülbül gülüne olan aşkını.

Kitabı yorumlamak güç gerçekten, kurgu Allah'ın kurgusu, dünyanın kurgusu, bize düşen doğru anlamak.

İskender Pala'nın yazım dili de çok hoşuma gitti, peygamberimizin hayatını bir de onun kaleminden okuyun derim. Ben şahsen diğer kitaplarından da okumayı planlıyorum.

Sayfa sayısı: 578
Yayınevi     : Kapı yayınları
Basım yılı   : Ocak 2015




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder